Fotboll
Pojkar -14

Sammanfattning från föräldramötet
2021-04-07 12:39

Hej! Här kommer en sammanfattning av vad vi pratade om på föräldramötet förra veckan för er som inte kunde medverka.

Säsongen

Första träningen blir den 11/4, därefter tränar vi både söndagar 11.30-12.30 samt onsdagar 16.30-17.45 fram till den 27/6 då vi tar sommaruppehåll fram till den 8/8 då vi startar upp igen och kör så länge vädret tillåter, förhoppningsvis november ut. Under sommaruppehållet har vi förhoppningar av att kunna erbjuda lite fotbollslek för de som vill på söndagar, inga uppstyrda träningar utan mer ses och hänga lite mest för att det är kul.

Förväntningar

Vi gick igenom några punkter angående våra förväntningar på er resterande föräldrar. Dels att skapa en engagerad föräldragrupp, vilket vi gjorde under mötet, samt en cupgrupp, den är fortfarande vakant, mer info längre ner. Samt att ni ser till att barnen har rätt storlek på skor och benskydd (benskydd är det enda obligatoriska utrustningen), är mätta när de kommer till träningarna och att ni pratar gott om fotboll hemma. Vi vet och förstår att det kan kännas motigt som föräldrar att åka i väg en söndag mitt på dagen, men försök att inte visa detta för barnen. Den inställningen brukar tyvärr smitta av sig. Vi vill även att ni svarar på kallelserna, är ni osäkra, svara hellre att ni kommer, så vi kan planera med rätt antal ledare på planen.

Föräldragrupp

I år behöver vi starta upp en väl fungerande föräldragrupp. Föräldragruppens uppgifter är rätt simpla än så länge, men vi vill att den åtminstone planerar och köper in nått extra vid sommar samt höstavslutning. Sen är det självklart fritt fram att planera in vad ni vill utöver det. Vi hjälper till att skicka kallelser och information om det behövs. I framtiden ska gruppen även planera försäljningar och dylikt för att samla in pengar till lagkassan. Årets föräldragrupp är:

Susanna Wahlström (David)

Marcus Tamme (Otto)

Astrid Algulin (Ludvig)

Minna Wallström (John)

Kontaktuppgifter kommer finnas inom kort på vår lagsida på varmdoif.se

Cupgrupp

I år ska vi, tillsammans med F14, bjuda in till en 5 mot 5 cup. Detta är en fantastisk möjlighet att börja bygga vår lagkassa. Allt överskott delas med VIF, därefter fördelas det ut procentuellt beroende på antal spelare mellan lagen. Tränarna och lagledare kommer ha fullt upp med laget under cupen därför behövs en kraftansträngning från er övriga föräldrar att planera och utföra cupen. Ju mer intäkter, desto mer in till lagkassan. Lagkassan kommer att användas till inköp av material, kan tex vara målvaktshandskar, extra benskydd om någon glömmer samt bollpump. Men även anmälningsavgifter till framtida cuper vilket är väldigt dyrt. Runt 1000 kr per lag och vi är 72 spelare i dagsläget, så ska vi åka på cup behöver vi delas in i 8–10 lag. Så ja, det kommer kosta dessvärre. Så denna cup är en fantastisk möjlighet för oss att slippa sälja korvar, ljus mm. Till en början. På VIFs hemsida finns en cupmanual ni kan läsa, där står alla steg i att planera detta och vilka rollen som behövs för genomförandet. Här är en länk  Värmdö Idrottsförening - Fotboll - Startsida (varmdoif.se) svara gärna återkommande på detta mail om ni vill medverka. Vi kommer att ha möte med representanter från VIF fotbollskommitté inom en snar framtid.

Träningar samt matcher

I år kommer vi fokusera på enbart 3 mot 3 spel på liten plan utan målvakt. Detta enligt riktlinjer från svenska fotbollsförbundet. Ambitionen är att spela så mycket match det går samt anpassa övningarna så de är så matchlika som möjligt. Ambitionen är att vi ska undvika köer och att alla barn ska vara i rörelse under hela träningspasset. Vi kommer också att ha repeterande träningsupplägg så barnen känner igen sig.

Vi ska även undvika att avsluta träningarna med tävling, dvs matcher eller stafetter, då vi vill undvika att barnen går från träningen med en känsla av att ha förlorat. Vi vill att barnen ska känna glädje när dom går från planen.

Vi kommer träna med stationer som förra året, nytt för i år kommer vara att en tränare följer med samma grupp runt alla övningar och en tränare stannar och ansvar för samma övning hela träningen.

Beroende på hur Corona situationen ser ut kommer vi att planera in träningsmatcher med andra lokala lag, tex Ingarö, Gustavsberg samt mörtnäs.

Övriga frågor

Vi fick inte in så många frågor under mötet, någon lyfte träningstiden som är 60 minuter på söndagar samt 75 på onsdagar och att 75 minuter kändes lite väl långt efter en lång dag i skolan. Vi kommer inte att ha aktiv träning i 75 minuter. Utan vi kommer ta god tid på oss i samlingen och avslutningen så själva träningen blir 60 min utan att det blir stressigt, vilket vi upplevt att söndagsträningar blivit ibland. Vi kommer också sätta samlingstid 11:20 på söndagar så vi kommer igång med träningen 11:30.

Har ni ytterligare frågor, kontakta lagledare Annichen (annichen.ekstrom@hotmail.com) eller huvudtränare Niklas (Niklas.Annerstedt@gmail.com) , alternativt svara på detta mail.

På söndag kör vi!

Hoppas vi ses!