- en förening för alla

VIF-andan

Värmdö IF är en förening som ska förknippas med god stil, gott uppförande och bra kamratskap.

Inom Värmdö IF visar vi respekt mot andra. Vi håller vad vi lovar och lovar inte något vi inte kan hålla. Framgång kan nås på många olika sätt. Därför ska vi vara ödmjuka mot varandra. Vi strävar efter att agera konsekvent och rättvist. Vi står för det vi har bestämt. Detta är grundläggande värderingar för oss inom Värmdö IF. Att förstå och dela våra gemensamma värderingar är en förutsättning för att nå insikt i begrepp som laganda, regler och rent spel.

All verksamhet som bedrivs ska genomsyras av VIF-andan och därför är det avgörande att varje ledare, tränare och vuxen genom sin kunskap och sitt omdöme bidrar och vägleder våra verksamma ungdomar inom detta område. Förutom ökad trygghet bidrar detta till bättre resultat både för laget och för den enskilde spelaren.

Medlemmar
Vi visar alltid gott kamratskap gentemot idrottskompisar, oavsett kön, hudfärg, religion, kultur och sexuell läggning. Vi tar aktivt avstånd mot våld, mobbning, rasism, droger och dopning. Vi ger alltid 100 procent på träningar, matcher och tävlingar. Vi stöttar och hejar på våra kompisar både i det egna laget och i andra lag i föreningen. Vi uppträder på ett juste sätt gentemot motståndarnas spelare, ledare, föräldrar och åskådare. Vi följer alltid reglerna och respekterar domare och andra funktionärer.

Ledare
Vi är bra förebilder för våra barn och ungdomar. Vi för hela tiden en dialog med utövarna. Vi är positiva, stöttar och uppmuntrar dem i alla lägen. Vi förstår och förmedlar vikten av samspelet mellan glädje/lek och utbildning/utveckling. Vi följer föreningens policy och riktlinjer. Vi sätter alltid föreningens intressen i första hand, sedan utövarens utveckling och sist lagets framgång.

Föräldrar
Att vara idrottsförälder är bland det roligaste som finns, men ställer också krav. Idrottslivet innebär både segrar och förluster. Man vinner inte alla matcher eller tävlingar och givetvis är det tillåtet att förlora. Barn tar aldrig en förlust lika hårt som vuxna. De glömmer fort och ser framåt i stället. Föräldrarnas uppgift är att trösta, stötta och uppmuntra i alla lägen. Som föräldrar får du inte ställa för höga krav. Om ditt barn känner olust inför träningar, matcher och tävlingar är steget inte långt borta från att man slutar med idrott. Vår verksamhet bedrivs för barn som vill utöva idrott med sina kompisar för att de tycker det är roligt. Mamma och pappa är förebilder. Respektera alltid domaren och hjälp honom/henne i sin roll. Ha en positiv attityd till motståndarnas föräldrar och överlåt coachningen av det egna laget åt tränarna och lagledarna. Heja på ett positivt sätt på hela laget. En spelare gör inget lag, men ett lag gör en spelare. Som förälder förväntas du ibland hjälpa till i cafeterian och vid cuper och tävlingar.