Damlag

Matchnummer: 150062054
Stark kollektiv prestation i omgång 2
2020-08-27 10:25

Då var det dags för årets andra match, denna gång borta mot ett Rågsved som man innan säsongen inte visst var man hade med tanke på många nya spelare och nytt tränar team.

Rågsved är dock ett lag med väldigt mycket rutin och med en erfaren och duktig tränare, Putte Frej, vid rodret. Vi visste att det skulle bli en tuff match mot ett lag som garanterat kommer sluta säsongen i positionerna 1-3 av serien.

Rågsved tillåts ha mycket boll i inledningen av matchen. Vi vill se till att de inte får spela in bollar på deras bollskickliga mittfält och anfallare och att deras ruggigt snabba kanter inte ska få för mycket utrymme. Och som vi gör det. Trots att Rågsved är bollskickliga så har de svårt att hitta igenom vårt försvar. Vi å andra sidan börjar inte matchen bra när det gäller anfallsspelet. Vi har för bråttom och känns lite stressade av stundens allvar och slår bort mycket passningar för att vi söker avgörande i fel lägen.

Men med en stabil defensiv jobbar vi oss sakta in i matchen och nu börjar vi hitta ytorna bakom Rågsveds backlinje. Rågsveds målvakt gör ett par riktigt fina räddningar på våra frilägen som vi skapar.

I den 26:e matchminuten får vi vår tredje hörna. Efter en tilltrasslad situation framför mål är Sofia Törnberg vaken och forcerar in 1-0.

Rågsved har också chanser. Ett skott utifrån tar i ribban och Denise räddar ett friläge i utkanten av straffområdet.

Det är faktiskt på en hörna som vi även gör 2-0 i den 41:e matchminuten. Men denna gången en kontring på Rågsveds hörna. Maddis står och diskuterar förändringar på sidan med Martihn och Rågsved glömmer helt bort att hon är på planen och lyfter upp allt de har framåt. Helt plötsligt är Maddis fri i cirkeln, Haglund nickar bort hörnan till nyss inkomna Ida Lidell som med sin speed kommer loss och slår den på djupet till Maddis som blir fri och gör mål.

I pausen är det mycket energi, men vi ser också att Rågsved har mycket kvalité och att matchbilden förmodligen kommer förändras. När vi startar andra halvlek så slår Rågsved långt och har kastat om i sina positioner och nu är vi illa ute. I nästan 15 minuter så har Rågsved kontroll på matchen och fyller på med mycket folk framåt samtidigt som de får in bollar på deras kvicka spelare. Mycket riktigt kommer 2-1 målet välförtjänt för Rågsved och vi får chansen att justera lite.

Vi gör ett par förändringar och nu börjar vi jobba in oss i matchen igen. När Rågsved forcerar framåt hittar vi stora ytor att kontra på och hittar ofta igenom till Maddis som verkligen storspelar denna matchen, springer mycket och sliter hårt.

I den 69:e matchminuten får Melina utrymme för skott från ca 20 meter, och visst sitter den! 3-1 till Värmdö.

Rågsved trummar på och har ytterligare en i ribban, denna gången i ytterkant. Svettigt! Denise följer upp med en helt fantastiskt räddning och håller siffrorna nere.

Succesivt börjar Rågsved tröttna i hemjobbet. Detta i kombination med att de går ner på en 3 backslinje och flyttar fram trupperna. Vi går ner på 5-backslinje och får in en pigg Ida Lidell på mitten som springer sönder deras mittfält i 15 minuter i djupled och ytorna börjar bli väldigt stora. Det ser ut som Rågsved börjar bli trötta och vi utnyttjar fördelen med att ligga lågt och kontra på våra forwards. Tillslut hittar bollen fram till Maddis som sätter Bergström helt fri i straffområdet där hon sätter slutresultatet 4-1!

Det blir lätt att man fokuserar på målen i ett matchreferat, men den här gången är det kollektivet vi vill lyfta. En otrolig laginsats utan sämre prestationer där alla verkligen bidrog, ingen nämnd ingen glömd!

Att vinna borta mot Rågsved är inte lätt. Vi anser att Rågsved definitivt är ett av de bästa lagen i den här serien. Vi tackar dem för trevligt bemötande och en riktigt spännande match och önskar dem lycka till framöver.

Spelade matcher