Damlag

Matchnummer: 150062063
Vinst borta mot Nacka
2020-09-11 16:19

Förra året var resan hem Från Myrsjö IP ganska uppgiven. Det var i slutet på säsongen, vi hade en del bortfall och ställdes mot ett riktigt starkt Nacka. Den matchen förlorade vi med hela 6-0.

Söndagens match börjar lite trevande från båda lagen, men Nacka har ett litet övertag de första 25 minutrarna och skapar fler chanser, dock ingenting som resulterar i stora ingripanden från Denise i målet. Vår defensiv är stabil, precis som den varit hela året, men vi kanske har lite för mycket respekt för Nacka och faller hem för mycket vilket resulterar i att vi har svårt att skapa spel framåt då vi har för få spelare högre upp i planen och lyckas inte ställa om.

Sakta men säkert jobbar vi dock in oss i matchen. Vi har ett riktigt fint anfall via mitten som hamnar på en rättvänd Carlberg som sticker igenom bollen in i straffområdet till Maddis som blir fri, men tyvärr räddar Nackas målvakt till hörna.

Hörnan tar vi dock hand om på bästa sätt när Carlberg slår in en fin hörna och Haglund får till en stenhård nick ut vid första stolpen men en nackaspelare räddar på mållinjen. Linnea, som tagit sig in i straffområdet (brukar ju annars slå en del hörnor) är på tårna och slår in returen. 1-0!

Vårt presspel är verkligen exemplariskt stora delar av första halvlek och Nacka har väldigt svårt att skapa nånting framåt. Återerövringen funkar också fint, men vi skulle vilja skapa lite fler chanser.

I den 42:a matchminuten gör Tova ett riktigt fint hemjobb som resulterar i en felpass som Haglund plockar upp och slår i djupet på en rättvänd Sofia. Sofia tar med sig bollen framåt och passar Maddis som tunnlar den första backen, tunnelpassar den andra backen till Melina som lobbar bollen över målvakten. 2-0! väldigt fint mål från början till slut.

I andra halvlek så släpper vi in Nacka i matchen och ger dem lite för mycket ytor, men vi blandar även det med ganska fint spel och lite längre anfall. Trots det skapar vi inte tillräckligt med målchanser för att vara helt nöjda.

Det är lite irriterat både på och sidan av planen, utan att gå in på detaljer och Denise i målet får ta emot en hel del smällar.

Matchen böljar och det är väldigt få riktiga chanser åt båda hållen. Våra är bättre, men vi bränner en hel del, vara två är frilägen.

Efter en offensiv hörna tillåter vi Nacka kontra, samtidigt som vi gör ett ganska korkat byte på centralt mittfält som ger Nacka massor av yta att driva upp bollen på. Pressen uteblir dessutom och Nacka får komma till skott. 2-1, rätt i krysset från ca 18 meter.

Matchen fortsätter och bölja och det är inte nån jättekvalité på matchen just nu. Agnes Wohlgemuth, debutant för dagen från DJ, född 05, har kommit in i paus och gör dock en väldigt fin match. Trygg med bollen, många fina djupledslöpningar från mitten och en hel del fina instick, men tyvärr leder det inte till mål.

Men så i den 85:e matchminuten så får Melina bollen ute till höger. Hon går om nackas försvare och får på en riktig missil med vänstern i den bortre gaveln. 3-1, som också blir slutresultatet.

Vår 3:e vinst för säsongen mot starkt motstånd. Det är en superjämn serie och många bra lag så varje poäng är viktig. På söndag väntar en tidig seriefinal mot Huddinge vilket ska bli väldigt spännande. Vinnande lag sätter sig i en bra position inför den andra halvan av serien.

Spelade matcher