Damlag

Plats:Värmdövallen 1
Tävling:
Matchnummer: 150062070
Förlust via hörnor i den tidiga seriefinalen
2020-09-16 17:41
Dags för tidig seriefinal. Hemmaplan. Vi känner oss redo för uppgiften. Nu tar vi chansen att gå upp i serieledning!
15 minuter senare ligger vi under med 3-0 på lika många chanser och en ängslan sprider sig snabbt.. Men låt oss börja från avspark. Vad var det som hände egentligen?

Serieledande Huddinge kommer obesegrade med 4 vinster i bagaget till Värmdövallen för omgång 5. Vi, serietvåan med 3 vinster och en oavgjord är taggade och väl förberedda för matchen och har ganska bra koll på Huddinge. Men ingen kunde innan matchstart föreställa sig hur saker skulle utspela sig i första halvlek.

Redan i matchminut 4 får Huddinge sin första hörna. Vi lyckas rensa, dock till en Huddingespelare som får måtta in ett nytt inlägg och vi står och sover i straffområdet när vi inte lyfter för att ställa offside. Huddinge får enkelt nicka in 1-0. Skit också. Jaja, det är bara att köra, 83 minuter kvar och 1-0 är inga konstigheter.

Avspark igen och inget av lagen har egentligen något vidare spel. Men Huddinge får ytterligare en hörna redan 4 minuter senare och de här hörnan är bättre. Den starka motvinden driver bollen in mot mål och den tar i insidan av stolpen. Igen lyckas vi rensa, igen rakt ut i mitten på en Huddingespelare. Återigen lyfter vi inte, vi kommer inte ut i block och Huddingespelaren får motta en lätt skott över alla och i mål. 2 hörnor, 2-0 och man börjar undrar vad som händer. En oro börjar sprida sig, men energin finns fortfarande.

Men så bara 7 minuter senare får Huddinge sin 3:e hörna. Ja ni kan ju gissa vad som händer? 3-0 och nu är det riktigt jobbigt. Vi har alltså släppt till 3 chanser, alla på hörna och alla har blivit mål. När man ser resultatet kan man tänka sig att Huddinge är överlägsna men faktum är att det är faktiskt väldigt lite chanser åt båda hållen.
Huddinge är riktigt bra på hörnor. Stora spelare, många som är bra på huvudet och väldigt fysiskt spel. Inte oschysst kanske, men tufft och det smäller på bra. Vi å andra sidan är riktigt passiva och svaga på våra hörnor och det går inte mot ett lag som Huddinge.

Vi försöker komma in i det. Gör tidiga byten för att få en annan matchbild men vi är helt klart tagna av 3 mål i baken på 15 minuter och passningsspelet är under all kritik. Vi spelar bort bollar helt ohotade över hela planen. Vi tar för lång tid på oss med bollen ofta och litar inte på varandra och tappar vår spelidé.

Men vi lyckas hur som helst skapa lite chanser och lyckas faktiskt i den 20:e matchminuten göra ett mål. Sofia vinner boll på mitten, spelar ut till Haglund som vänder bort sin spelare på kanten, driver ner i straffområdet och slår in bollen på Björk som efter ett missat skottförsök i block spelar Melina som slår in 3-1 och vi har lite känning!

Men det tar bara 10 minuter så slarvar vi igen i passningsspelet och är alldeles för mesiga i närkamperna på mitten vilket resulterar i ett friläge på kanten för Huddinges lagkapten, som helt klart var den som skapade Huddinges chanser bortsett från hörnorna. Hon driver in i straffområdet och avslutar med en snygg lobb. 4-1... Kalldusch..
Årets absoluta lågvattenmärke till halvlek... Paus...

Men det är klart, Kan Huddinge göra 4 i första så kan vi minst göra 3 och få ett kryss! Vi kommer ut med ny energi, nu har vi medvind också. Men det vill sig inte idag. Huddinge får ytterligare en hörna ur ingenting denna gång, redan 2(!) minuter in i andra halvleken. Att vi inte har nån på första stolpen säger en hel del hur nervigt och dåligt det är denna matchen. Huddinge slår en låg hörna som nickas snyggt snett bakåt. Men det är klart, hade vi haft en spelare på första stolpen så hade det inte blivit 5-1. Men det blev det...

Vi jobbar hårt i matchen och spelar upp oss något. Matchen öppnar upp lite mer och båda lagen har lite bättre spel, men vi har väldigt svårt att skapa riktiga chanser. Huddinge har ju 5-1 att bevaka och är organiserade bakåt. De skapar inte så mycket, mer än nån enstaka kontring via deras lagkapten som var duktig i matchen.

Vi får ett tröstmål ca 70 in i matchen genom Emelie Karlström, assisterad av Melina Garpenbeck, men närmare kommer vi inte.
En otrolig besvikelse att vi faller igenom så på fasta i den här matchen.
Samtidigt måste man beundras av Huddinges fasta. Väldigt starka, orädda och jobbiga att försvara mot i straffområdet. Men att släppa 4 av 7 hörnor i matchen är uselt och vi måste ta på oss de stora siffrorna, det får inte hända.

Vi tackar Huddinge och domaren för matchen, och går vidare.

Man får hoppas att vi lärt oss något i första halvlek. Nu går vi vidare och laddar om inför Ösmo borta på Fredag! 4 matcher kvar, mycket kan hända och vi ska göra vårt jobb för att hålla oss kvar i toppen och jaga Huddinge och hoppas att de tappar poäng.

Spelade matcher