- en förening för alla

Värmdö IF:s policy för verksamheten

Värmdö IF – en förening för alla

Värmdö IF är föreningen för alla, oavsett om du vill idrotta själv, vara ledare eller titta på. Värmdö IF strävar efter att bli en idrottsförening som hela Värmdö kan känna stolthet över.

Alla barn och ungdomar som bor och vistas på Värmdö är välkomna till oss. Vår verksamhet är till för den som vill idrotta, utvecklas och ta del av vår sociala gemenskap. Vi vill skapa förutsättningar för barn, ungdomar och vuxna att bli och förbli fysiskt aktiva. Vårt mål är att verksamheten ska ge glädje och positiva upplevelser i alla sammanhang. Vi tror det ger störst idrottslig framgång.

Vår ambition är bereda plats för så många som möjligt. Alla som vill, oavsett etniskt ursprung, religion, ålder, sexuell läggning, kön, nationalitet, fysiska och psykiska förutsättningar, ska få vara med i vår verksamhet. Ingen ska behöva stå utanför. Flickor och pojkar ska ha lika goda möjligheter att utöva idrott och bli framgångsrika i sitt idrottande.

Barn- och ungdomsidrotten är vår breda basverksamhet. Seniorverksamheten är ett resultat av denna verksamhet och ska erbjuda våra egna ungdomar en möjlighet att utvecklas och fortsätta sin idrottsliga karriär även i vuxen ålder. Vi strävar efter att ha en blå-vit tråd som löper från knatteålderns lekfulla idrottande upp till senioråldern där prestation och tävling har större fokus.

Vi bygger verksamheten kring varje barns eller ung persons vilja och lust att träna och bli bättre. Detta barnperspektiv är grunden för vår policy och vägledande när vi tar ställning i stora och små frågor.

Värmdö IF är en förening som ska förknippas med god stil, gott uppförande och bra kamratskap. Inom Värmdö IF visar vi respekt mot varandra och mot andra. Vi kallar det för VIF-andan.

Vi vill att våra tränare ska vara väl utbildade och kunniga, såväl i de idrotter som de är verksamma inom som i att leda på barns och ungas villkor. Därför satsar vi hårt på vår körkortsutbildning för nya ledare och vidareutbildning enligt de olika idrotternas utbildningsstegar. Vi ska ta vara på de ungdomar som vill bli ledare. Målet är att kunna erbjuda den bästa idrottsverksamheten för barn och unga i Stockholm.

Vi tillhandahåller en förstklassig idrottsanläggning. Det är en förutsättning för en verksamhet med hög kvalitet. Vår fina anläggning bidrar till stolthet och glädje. En anläggning som vi tillsammans tar ansvar för, brukar, vårdar och utvecklar.

Vi vill att våra utövare ska vara delaktiga och ha inflytande över verksamheten, från det egna idrottandet till föreningens verksamhet i stort. Vi strävar efter att hitta former för delaktighet och inflytande i alla åldrar.

Värmdö IF tar ställning och arbetar aktivt mot alla former av mobbning och trakasserier, mot dopning och bruk av droger. Det är varje ledares skyldighet att agera om sådant förekommer.