VÄRMDÖ IF

Samling:17:00
Delad poäng mot BKBK
2020-09-01 11:06
Hösten kom som ett brev på posten i helgen, med regn och rusk. Dock såg det lovande ut under uppvärmningen att vi skulle slippa regnet, men icke. Nästan direkt på avspark öppnade himlen sig och regnet forsade ner i 90 minuter och präglade matchen något för båda lagen.

Vi visste på förhand att BKBK är ett av de bättre lagen i serien och kanske ett av de lagen som har tjänat mest på att försäsongen har varit lång, med tanke på att deras trupp har växt ordentligt under vintern och ett nytt spelsätt har satts, i form av 3-4-2-1. När vi möte dem i våras i träningsmatch såg det ganska svajigt ut i den formationen, men nu var de betydligt mer organiserade och väloljade.

Men vi har kontroll på första halvlek och får ses som det bättre laget. Vi skapar dock lite färre chanser än vad vi gjorde mot Rågsved förra onsdagen, men likväl är stabila i defensiven.
BKBK har visserligen ett rörligt mittfält som oroar oss lite, men man får nog ändå säga att överlag har de svårt att skapa de där riktiga chanserna.
Det är dock inte på något sätt nån överlägsen prestation av oss. BKBKs duktiga nr 6, Aleksandra Mazur är ständigt ett hot  med sin rörlighet, men får som tur är inte riktigt ordning på avsluten.
Helena får dock sträcka en lång tå efter en boll på friläge av just nr 6 i mitten av första halvlek, en helt avgörande räddning på en chans som kunde ha gett oss uppförsbacke.

I första halvlek har vi dessutom ett par fina kombinationer längs kanterna där mittfältet kombinerar med snabba fötter och vi flyttar fram. Tycker även att vi har några längre anfall som kanske skulle resulterat i något bättre, men får inte riktigt till spelvändningar och kör fast en aning.
Efter ca 25-30 gör vi en förändring och lyfter ut Melina på vänster kanten för att få in Carlbergs fina passningsfötter på mitten och lyfter upp Sofia i en offensivare position och det ger utdelning direkt. i den 31:a matchminuten sticker Melina en fantastisk boll igenom BKBKs backlinje (som öppnar upp för att de punktar Maddis som drar sig ut mot en kant) på Sofia som löper i djupet och 1-0 är ett faktum. Sofias andra mål på lika många matcher!

Vi gör en bättre första halvlek än BKBK och går rättvist till pausvila med en 1-0 ledning.

I paus justerar vi pressen något för att skapa mer trygghet centralt. Vi har en rätt bra känsla i paus men andra halvlek blir snabbt en rätt frustrerande tillställning. BKBK är mycket hungrigare, mycket mer påkopplade och aggressiva i sin press och vi tar på tok för lång tid på oss och kör fast. Helena har mycket att göra i målet, även om många av BKBKs avslut hamnar utanför.

Vårt anfall blir ganska snabbt isolerat längst upp och vi stressar upp oss på ett sätt vi inte gjort tidigare. Vi verkar också ha betydligt svårare med en dyngblöta mattan än BKBK och slår otroligt mycket felpass.

BKBK får till slut utdelning. Efter en hörna och räddning av Helena får BKBK stå helt ensamma och peta in returen. 1-1 är ett faktum.

Matchen forsätter i samma anda mer eller mindre hela andra halvlek. vårt spel är som bortblåst. Men vi skapar några chanser då och då. Den mest solklara är när Maddis springer sig fri centralt men halkar tyvärr i det blöta gräset och chansen är borta.

Det var också en match med minst 3 hands möjligtvis 4. Tyvärr för oss missas den mest solklara handsen i BKBKs straffområde i den 89:e och straffen uteblir.

Matchen slutar 1-1, ett rättvist resultat då båda lagen hade varsin halvlek. Man vill alltid vinna, men som matchen utspelade sig tror jag att båda lagen är rätt nöjda med att inte tappa alla poäng. Det var dock tydligt att det är två topplag som möttes i regnet och det kommer att bli en tight serie där varje match blir mer och mer som en final i årets korta serie.

Nu laddar vi om inför Söndagen. Då åker vi till Myrsjö IP för att möta Nacka AllStars. Ytterligare ett topptippat lag och viktiga 3 poäng i jakten mot toppen.

Kommande matcher
Spelade matcher